Gå til hovedinnhold

KAI - Vanlige spørsmål

Vi har samlet noen spørsmål og svar som brukere ofte lurer på

Oppdatert denne uken

Generelle spørsmål

Hva er KAI?

KAI (ai.dib.no) er en AI-assistent fra DIB som hjelper deg med å finne raske svar med kildehenvisninger direkte til DIBs kunnskapsbase med oppdaterte veiledninger.

KAI er et støtteverktøy – ikke en beslutningstaker. Du er fortsatt ansvarlig for vurderinger og tolkninger.

Hvem passer KAI for?

KAI er laget for fagpersoner innen regnskap, økonomi, skatt, revisjon og bærekraft som ønsker rask tilgang til oppdatert faginnhold og støtte i beslutningsprosesser.

Kan jeg stole på svarene KAI gir?

Som alle andre KI svar kan også KAI ta feil, men svarene er basert på offisielle kilder og faglig innhold fra DIB. Du må alltid verifisere svarene KAI gir ved å gå til kildehenvisningene i DIB. Så lenge KAI er i betaversjon (minimum ut 2025) er dette ekstra viktig.

Sikkerhet og personvern

Bruker dere min data til maskinlæring?

Nei, vi bruker ikke dine data til maskinlæring, men vi bruker gjerne dine tilbakemeldinger til å forbedre tjenesten. Hvis du har flere spørsmål rundt etterlevelse anbefaler vi deg å lese KAI - compliance whitepaper

Behandler KAI personopplysninger?

KAI er ikke laget for å behandle personopplysninger, og du bør unngå å legge inn sensitive data i spørsmålene dine.

Er KAI i samsvar med GDPR?

Ja, all databehandling i KAI følger GDPR og norske personvernbestemmelser. DIB og Karnov har strenge rutiner for datasikkerhet og tilgangsstyring. Se forøvrig KAI - compliance whitepaper

Har KAI noen spesielle brukervilkår jeg trenger å være oppmerksom på?

Ja, se seksjon 8.2 i avtalevilkårene.

Bruk og funksjonalitet

Hvordan stiller jeg spørsmål til KAI?

Du skriver inn ett klart og konkret faglig spørsmål. KAI svarer, og du kan følge opp med oppklarende spørsmål. KAI gir både forklaringer, eksempler og forslag, der det er relevant.

Får jeg samme svar hver gang?

Svarene kan variere litt hvis spørsmålets ordlyd er forskjellig. Ved nøyaktig samme spørsmål skal du få et konsistent svar med like kildehenvisninger.

Hvilke fagområder dekker KAI?

KAI bruker det samme innholdet du har tilgang på i dib til å gi deg et svar.

Foreløpig vil ikke sjekklister, maler, dokumenter eller faglitteratur være inkludert i grunnlaget KAI får fra dib, men det jobbes med å få det på plass.

Hva er forskjellen på modusene "Rask" og "KAI+"?

Det er kun Proff brukere som har tilgang til modusen KAI+ på alle spørsmål. Det er en mer analytisk modus som resonnerer mer og går grundigere ned i materien, men som til gjengjeld har lenger svartid. Proffbrukere kan endre standard modus her.

Kan KAI brukes på engelsk?

Ja, men det gjøres på eget ansvar. Brorparten av innholdet i dib er på norsk, og mye kan bli "lost in translation". Du kan endre språket i grensesnittet under innstillinger

Hva gjør jeg hvis jeg er uenig i svaret?

Gi oss tilbakemelding! Vi er avhengig av at du gir svaret 1-5 stjerner og gir oss konkret tilbakemelding på hva du mener er feil. Husk at KAI kun kan gi svar på innhold som ligger i dib.

Hvordan oppdateres KAI?

KAI oppdateres kontinuerlig med innhold fra dib og teknisk forbedring fra utviklingsteamet.

Koster det ekstra å bruke KAI?

KAI er inkludert i abonnementet på dib. Bruken av kunstig intelligens krever imidlertid betydelig maskinkraft og ressurser, noe som medfører økte driftskostnader. For å sikre at vi kan videreutvikle og drifte KAI på en stabil og effektiv måte, vil lisensprisen økes med et moderat prosentpåslag fra høsten 2025. Har du spørsmål om hva dette innebærer for ditt selskap, ta gjerne kontakt med oss i chatten nederst til høyre.

Svarte dette på spørsmålet?